Er du ung ordblind og skal i gang med en

ungdomsuddannelse, så se her….


Udskolingsarrangement for unge med en ordblindeproblematik og deres forældre

Udskolingsarrangementet er et årligt tilbagevendende arrangement, hvor du og dine forældre har mulighed for at møde læsevejledere og unge ordblinde fra forskellige ungdomsuddannelser. Du får viden om den støtte, du kan få på en ungdomsuddannelse, når du er ordblind. Støtten hedder SPS. SPS står for specialpædagogisk støtte og skal give dig mulighed for at tage en uddannelse på lige fod med andre.

Tirsdag d. 1. april 2025, kl. 17.00-19.00

HF & VUC Nord

På Sporet 8, 9000 Aalborg

 

Du kan læse lidt om sidste års arrangement på linkedin

Udsagn fra en forældre, der tidligere har deltaget på et udskolingsarrangement:

“…arrangementet har givet os ro i forhold til, hvordan vores søn
skal komme igennem en ungdomsuddannelse…”

Læs artiklen “Horisontal vejledning”, som omhandler arrangementet.

UDSKOLINGSARRANGEMENT

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [371.68 KB]

Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse

SPS – uddannelse på lige fod med alle andre

SPS indeholder IT-kompenserende hjælpemidler og studiestøttetimer. Studiestøttetimerne er timer, hvor du har mulighed for at få hjælp af en SPS-underviser til det, du har brug for for at gennemføre den ungdomsuddannelse, du har valgt. Derfor kan du med fordel overveje følgende (Måske allerede inden du skal på introkurser eller Study Aalborg):

Organisering af støtten på ungdomsuddannelserne

  • Støtten er organiseret forskelligt på de enkelte ungdomsuddannelser fx gruppevejledning eller individuel vejledning – hvilken vejledningsform passer bedst til dig?

Hvad har du brug for støtte til på ungdomsuddannelsen?

1. Hvad er let/svær for mig?

2. Spørgsmål du med fordel kan stille dig selv for at komme godt videre

3. Hvilke strategier bruger jeg allerede i forhold til de uddannelsesaktiviteter, jeg vil møde på en ungdomsuddannelse?

 

Få hjælp til dette her:

Disse kompetencer kan være påvirket af skriftsprogsvanskeligheder, men er det ikke altid….

SÅ DERFOR HVAD ER LET/SVÆRT FOR MIG?


Orienteringskompetencen

Orientere sig i et tekstkorpus

1.      Litteratursøgning på biblioteket

2.      Tekstkorpus knyttet til et bestemt tema

Struktureringskompetencen

1.      Dispositioner, når en tekst skal struktureres – har jeg brugt skabeloner i grundskolen?

2.      Finde relevant litteratur

3.      Fokusere på et bestemt læseformål

4.      Planlægge tiden

5.      Strukturere en opgave

Strategisk kompetence

1.      Svært ved at opnå viden ved læsning – har jeg brug for alternative tilgange til viden fx via andre medier?

Informationsteknologisk kompetence

1.      Læse-skriveteknologier. Hvilke kender jeg, og hvilke bruger jeg hvornår? Fx diktering – må bruges til eksamen

Social kompetence

1.      Gruppearbejde. Hvordan indgår jeg i gruppearbejde? Er jeg den der kommer med de gode ideer?

Spørgsmål du med fordel kan stille dig selv for at komme godt videre….


Din ordblindhed

1.      Hukommelse, læseforståelse, stavning osv. hvad er på spil for mig? Se kompetenceoversigten

2.      Får du almindeligvis lavet dine lektier?

3.      Hvor oplever du vanskelighederne?

​Din historie

1.      Hvordan har du haft det med at læse, skrive og regne?

2.      Hvordan synes du, at det går nu? Fx har du altid bange for at lave fejl og derfor ikke rækker hånden op?

​Dine strategier til at håndtere de opgaver, du bliver stillet i skolen

1.      Hvordan læser du en fagtekst? Hvis du ikke ved det, så prøv at tage din fysikbog frem.

2.      Hvordan gør du, når du skal læse dine lektier?

​Dine uddannelsesrelevante relationer (Lærere og andre elever)

1.      Samarbejder du med nogen af de andre til hverdag i skolen? Fx deling af noter – gruppearbejde

2.      Får du hjælp, når du skal aflevere noget skriftligt? Hvis ja, hvilken?

​Dine uddannelsesrammer – de rammer du er i nu og de fremtidige

1.      Kender du de uddannelsesmæssige krav til de ungdomsuddannelser, du overvejer? Fag – timer – eksamen – krav til samarbejde

2.      Er materialerne tilgængelige på computeren?

3.      Er der mulighed for at anvende IT-hjælpemidler?

​Dine IT-hjælpemidler – kendskab og fortrolighed

1.      Bruger du telefon, computer og/eller IPad i hverdagen?

2.      Hvilke programmer er vigtige for dig?

3.      Kender du programmer, der kan støtte i læse-skrive processen?

4.      Hvordan og i hvilke situationer bruger du programmerne?

​Disse spørgsmål kan være med til at sætte lys på, hvor det er let og hvor det er svært, og derved være med til at sikre at SPS-timerne får et indhold, så du får mulighed for at tage en uddannelse på lige fod med de andre elever.

Overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelse

Du kan læse mere om SPS på:

https://www.spsu.dk/

Styrkede overgang for unge med ordblindhed – nyt projekt

I efteråret 2024 skyder UU-Aalborg projektet Styrkede overgange for unge med ordblindhed i gang i samarbejde med Frederiksberg Kommune, Københavns Professionsskole og Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder. Projektet har fået bevilliget 5,3 millioner af Egmont Fonden og vil løbe fra 2024 til 2027.

I projektet skal der udvikles materiale, der efter projektudløb vil blive gjort tilgængeligt for vejledere, lærere, pædagoger, forældre og de unge selv. Materialet skal hjælpe de unge med at forstå deres ordblindhed og forberede sig til uddannelse og karriere.

Ungepanel

For at sikre, at det materiale der bliver udviklet, er relevant for de unge, og at de unges oplevelser og udfordringer bliver hørt, nedsættes der et ungepanel bestående af lokale unge fra både folkeskoler og ungdomsuddannelser. Ungepanelet består pt. af 6 unge, men der vil over projektperioden være en løbende udskiftning. Hvis du kender en ung, som kunne have interesse i at være en del af Ungepanelet, må du gerne henvende dig.

Hvorfor er projektet vigtigt

”I dag følger de nødvendige hjælpemidler til ordblinde unge ikke automatisk med fra grundskolen, når de starter på en ungdomsuddannelse. Konsekvensen er, at de risikerer at komme bagud fra start. Og vi ved, at færre unge med ordblindhed gennemfører en ungdomsuddannelse sammenlignet med andre unge. Derfor er vi rigtig glade for at støtte KP’s arbejde for, at unge med ordblindhed kommer godt fra start på en ungdomsuddannelse”, siger Heidi Sørensen, direktør i Egmonts Fondssekretariat.

Pressemeddelelse omhandlende projektet: https://www.aalborg.dk/nyheder/aalborg-kommune-styrker-indsatsen-for-ordblinde-boern-og-unge

Hvis du ønsker at høre mere om projektet eller du kender en ung, der har interesse i Ungepanelet, er du velkommen til at kontakte uddannelsesvejleder Susanne Kjelstrup, der er projektkoordinator for projektet.

Mine rettigheder

Som ordblind, og forældre til et barn med ordblindhed, kan man møde mange forhindringer undervejs i både skole, i overgangen til ungdomsuddannelse og på ungdomsuddannelse. På denne side kan du få svar på mange spørgsmål – hvis du har et spørgsmål, der ikke står på listen, er du velkommen til at kontakte Susanne Kjelstrup.

Mine rettigheder

 

Ved spørgsmål kontakt…