Er du ung ordblind og skal i gang med en

ungdomsuddannelse, så se her….


 

Udskolingsarrangement for unge med en ordblindeproblematik og deres forældre

Udskolingsarrangementet er et arrangement, hvor du og dine forældre har mulighed for at møde læsevejledere og unge ordblinde fra forskellige ungdomsuddannelser. Du får viden om den støtte, du kan få på en ungdomsuddannelse, når du er ordblind. Støtten hedder SPS. SPS står for specialpædagogisk støtte og skal give dig mulighed for at tage en uddannelse på lige fod med andre.

Udsagn fra en forældre, der tidligere har deltaget på et udskolingsarrangement:

 

“…arrangementet har givet os ro i forhold til, hvordan vores søn
skal komme igennem en ungdomsuddannelse…”

Arrangementet afvikles:

Tirsdag den 21. april 2020 fra kl. 17.00-19.00
på Aalborg Handelsgymnasium
Turøgade 1, 9000 Aalborg.

Der kræves ingen tilmelding til arrangementet: HENT INVITATION 


Læs artiklen “Horisontal vejledning”, som omhandler arrangementet.

Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse

SPS – uddannelse på lige fod med alle andre

SPS indeholder IT-kompenserende hjælpemidler og studiestøttetimer. Studiestøttetimerne er timer, hvor du har mulighed for at få hjælp af en SPS-underviser til det, du har brug for for at gennemføre den ungdomsuddannelse, du har valgt. Derfor kan du med fordel overveje følgende (Måske allerede inden du skal på introkurser eller Study Aalborg):

Organisering af støtten på ungdomsuddannelserne

  • Støtten er organiseret forskelligt på de enkelte ungdomsuddannelser fx gruppevejledning eller individuel vejledning – hvilken vejledningsform passer bedst til dig?

Hvad har du brug for støtte til på ungdomsuddannelsen?

1. Hvad er let/svær for mig?

2. Spørgsmål du med fordel kan stille dig selv for at komme godt videre

3. Hvilke strategier bruger jeg allerede i forhold til de uddannelsesaktiviteter, jeg vil møde på en ungdomsuddannelse?

 

Få hjælp til dette her:

Disse kompetencer kan være påvirket af skriftsprogsvanskeligheder, men er det ikke altid….

SÅ DERFOR HVAD ER LET/SVÆRT FOR MIG?


Orienteringskompetencen

Orientere sig i et tekstkorpus

1.      Litteratursøgning på biblioteket

2.      Tekstkorpus knyttet til et bestemt tema

Struktureringskompetencen

1.      Dispositioner, når en tekst skal struktureres – har jeg brugt skabeloner i grundskolen?

2.      Finde relevant litteratur

3.      Fokusere på et bestemt læseformål

4.      Planlægge tiden

5.      Strukturere en opgave

Strategisk kompetence

1.      Svært ved at opnå viden ved læsning – har jeg brug for alternative tilgange til viden fx via andre medier?

Informationsteknologisk kompetence

1.      Læse-skriveteknologier. Hvilke kender jeg, og hvilke bruger jeg hvornår? Fx diktering – må bruges til eksamen

Social kompetence

1.      Gruppearbejde. Hvordan indgår jeg i gruppearbejde? Er jeg den der kommer med de gode ideer?

Spørgsmål du med fordel kan stille dig selv for at komme godt videre….


Din ordblindhed

1.      Hukommelse, læseforståelse, stavning osv. hvad er på spil for mig? Se kompetenceoversigten

2.      Får du almindeligvis lavet dine lektier?

3.      Hvor oplever du vanskelighederne?

​Din historie

1.      Hvordan har du haft det med at læse, skrive og regne?

2.      Hvordan synes du, at det går nu? Fx har du altid bange for at lave fejl og derfor ikke rækker hånden op?

​Dine strategier til at håndtere de opgaver, du bliver stillet i skolen

1.      Hvordan læser du en fagtekst? Hvis du ikke ved det, så prøv at tage din fysikbog frem.

2.      Hvordan gør du, når du skal læse dine lektier?

​Dine uddannelsesrelevante relationer (Lærere og andre elever)

1.      Samarbejder du med nogen af de andre til hverdag i skolen? Fx deling af noter – gruppearbejde

2.      Får du hjælp, når du skal aflevere noget skriftligt? Hvis ja, hvilken?

​Dine uddannelsesrammer – de rammer du er i nu og de fremtidige

1.      Kender du de uddannelsesmæssige krav til de ungdomsuddannelser, du overvejer? Fag – timer – eksamen – krav til samarbejde

2.      Er materialerne tilgængelige på computeren?

3.      Er der mulighed for at anvende IT-hjælpemidler?

​Dine IT-hjælpemidler – kendskab og fortrolighed

1.      Bruger du telefon, computer og/eller IPad i hverdagen?

2.      Hvilke programmer er vigtige for dig?

3.      Kender du programmer, der kan støtte i læse-skrive processen?

4.      Hvordan og i hvilke situationer bruger du programmerne?

​Disse spørgsmål kan være med til at sætte lys på, hvor det er let og hvor det er svært, og derved være med til at sikre at SPS-timerne får et indhold, så du får mulighed for at tage en uddannelse på lige fod med de andre elever.

Overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelse

Du kan læse mere om SPS på https://www.spsu.dk/

Mine rettigheder

Som ordblind, og forældre til et barn med ordblindhed, kan man møde mange forhindringer undervejs i både skole, i overgangen til ungdomsuddannelse og på ungdomsuddannelse. På denne side får du svar på de hyppigste spørgsmål, forældre har stillet.

www.grow.ungaalborg.dk

Siden indeholder også små videoer, der viser, hvordan du kan bruge nogen af de mange hjælpemidler, der findes.

Hvis du har et spørgsmål, du ikke kan finde svar på, er du velkommen til at skrive til UU-vejleder Susanne Kjelstrup – susa-skole@aalborg.dk

GROW

GROW er et ugeforløb, hvor der arbejdes med de unges ressourcer og styrker, IT-kompenserende hjælpemidler og de unges fremtidige uddannelsesmuligheder.

For at få mulighed for at deltage i forløbet, skal der sendes en ansøgning til UNGAalborg. Læs mere om forløbet og find ansøgningsskemaet på dette link: UngAalborg – Grow.

Ved spørgsmål kontakt…